Με την αρμόζουσα Εκκλησιαστική τάξη και μεγαλοπρέπεια πανηγύρισε χθες Κυριακή 23 και σήμερα Δευτέρα του Αγίου Πνεύματος, 24 Ιουνίου 2024 ο Καθεδρικός Ιερός Ναός Αγίας Τριάδος Πειραιώς.
Χθες το απόγευμα τελέστηκε ο Πανηγυρικός Εσπερινός, Χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πειραιώς κ. Σεραφείμ, ο οποίος κήρυξε και τον Θείο Λόγο και σήμερα το πρωί τελέστηκε Δισαρχιερατική Θεία Λειτουργία, Προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φθιώτιδος κ. Συμεών και συνιερουργούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πειραιώς κ.Σεραφείμ.
Χθες το απόγευμα στον πανηγυρικό Εσπερινό, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ, κατά την διάρκεια του κηρύγματός του, αναφερόμενος στην Αρχιερατική Προσευχή του Χριστού, κατά την οποία ο Κύριός μας απευθύνετε προς Τον Αγέννητο Πατέρα και Τον παρακαλεί «να ολοκληρώσει το έργο της σωτηρίας του κόσμου» και «να γνωρίσουν οι άνθρωποι την αιώνια ζωή» που «είναι η γνώσις του αληθινού Θεού», τόνισε πως «η γνώση του Θεού, ταυτίζεται με την αιώνια ζωή».
Ο Σεβασμιώτατος επεσήμανε πως εάν θέλουμε να γνωρίσουμε τι σημαίνει ‘’γνώση του Θεού’’, θα πρέπει κάνουμε μία αντιπαραβολή με την δική μας γνώση, με την δική μας προσπάθεια να γνωρίσουμε τον κόσμο και τον εαυτό μας, συμπληρώνοντας παράλληλα πως εμείς, ως άνθρωποι, «παρατηρούμε μόνο τα φαινόμενα», «αλλά δεν μπορούμε να μπούμε μέσα στην ουσία των όντων, μέσα στο βάθος της Δημιουργίας. Κάνουμε απλώς μία φαινομενική παρατήρηση».
«Η δική μας γνώση είναι περιορισμένη και επιδερμική», σημείωσε, εξηγώντας ταυτόχρονα πως «ο Χριστός, δεν μας ομιλεί για αυτή την γνώση, την ανθρώπινη, την πεπερασμένη, την ανίσχυρη». Ανέφερε, επίσης, πως παρόλο που σήμερα θρυλείται ότι πετύχαμε την περίφημη δυνατότητα να φτάσουμε στην τεχνητή νόηση «που δήθεν υπερβαίνει τα πάντα», «παρατήρηση και μόνο μπορούμε να κάνουμε και όχι να δημιουργήσουμε εμείς ζωή, ούτε να εισδύσουμε μέσα στο μυστήριο της υπάρξεως, ούτε να κατανοήσουμε το βάθος και το πλάτος της Θείας απερινοήτου Σοφίας».
«Ο Χριστός μιλάει για άλλη γνώση. Μιλάει για την γνώση του Παναγίου Θεού και μας λέει ότι αυτή ταυτίζεται με την αιώνια ζωή», σημείωσε στην συνέχεια ο Σεβασμιώτατος, αναφέροντας πως αυτό μπορεί να μας χαριστεί με δύο τρόπους: «πρώτον με την απόθεση της υλικότητός μας». «Με την απεμπλοκή μας από την υλική σκλαβιά της καθημερινότητος και την χωματοποίηση της ζωής» μέσω του πνευματικού μας αγώνα, προκειμένου στην συνέχεια να έρθει «η Αποκάλυψη του αληθινού Θεού».
Ο Θεός είναι ο Πατέρας, ο Υιός και το Άγιο Πνεύμα. Μία ουσία, μία θεότις, τρεις υποστάσεις», είπε σε άλλο σημείο του κηρύγματός του ο Σεβασμιώτατος, επισημαίνοντας πως «ο ακατάληπτος Κύριος των απάντων, δια των Ενεργειών Του, γίνεται καταληπτός και μεθεκτός, δηλαδή μπορούμε να Τον ζήσουμε και να Τον χαρούμε». «Στη Βασιλεία του Θεού υπάρχει ένα ατελεύτητο πανηγύρι». «Αυτό είναι η αιώνια ζωή, η αιώνια χαρά, η αιώνια δόξα με τον Αιώνιο Δημιουργό των απάντων. Σε αυτή την αιωνιότητα έχουμε και εμείς εισέλθει δια της εκχύσεως του Αγίου Πνεύματος που μας Βάπτισε, που μας Έχρισε και που μας τροφοδοτεί με το Σώμα του Κυρίου Ιησού Χριστού και μας κάνει πρόσωπα Θεοειδή και Άγια», συμπλήρωσε.
Υπογραμμίζοντας, τέλος, πως «το Άγιο Πνεύμα είναι που συγκροτεί τον θεσμό της Εκκλησίας», που «ήρθε την ημέρα της Πεντηκοστής και μένει και ενοικεί πάντοτε στο Σώμα του Χριστού, την Εκκλησία», και επισημαίνοντας πως «η Εκκλησία μας είναι η ταμιούχος της Χάριτος» στην οποία «χαριτωνόμαστε και παίρνουμε το Άγιο Πνεύμα και τα χαρίσματά του» «που μας αγιάζουν τη ζωή και που μας χαρίζουν αιώνια ζωή», ευχήθηκε «το Άγιο Πνεύμα να σημειωθεί στις καρδιές και στις ψυχές και στα σώματα».
Τέλος, ο Σεβασμιώτατος ευχαρίστησε θερμά όλους τους παρισταμένους, όλους όσοι διακόνησαν για την λαμπρά πανήγυρη και ιδιαίτερα τον προϊστάμενο του Καθεδρικού μας Ιερού Ναού και Ιεροκήρυκα της Ιεράς Μητροπόλεως Πειραιώς Πανοσιολογιώτατο Αρχιμανδρίτη π.Δανιήλ Ψωίνο και τους συνεργάτες του «για την άρτια, μεγαλειώδη και εξαίρετη πανήγυρη», όπως χαρακτηριστικά είπε.
Τον δεξιό χορό πλαισίωσε ο Άρχων Πρωτοψάλτης της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας κ.Θεόδωρος Βασιλικός, τον οποίο ο Σεβασμιώτατος ευχαρίστησε θερμά.
Σήμερα το πρωί τελέστηκε Δισαρχιερατική Θεία Λειτουργία, Προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φθιώτιδος κ. Συμεών, ο οποίος κήρυξε και τον Θείο Λόγο.
Καλώντας ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ, τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Φθιώτιδος να διακονήσει τον ιερό άμβωνα, αφού ανέφερε πως η λειτουργία και η διακονία του Αγίου Πνεύματος στην ιστορία και τον κόσμο, κατά τον Άγιο Γρηγόριο Νύσσης, είναι να μας μεταβάλει σε Ναούς του Αγίου Πνεύματος, να μας χαρίζει ζωή και πλούτο ζωής και να μας καταρτίζει στην τελειότητα, υπογράμμισε πως «αυτή τη Ζωοποιό Ενέργεια του Παναγίου Πνεύματος πανηγυρίζει σήμερα η Εκκλησίας μας».
«Σήμερα έχουμε την χαρά, ως γεγονός ταυτοτικό» να προσφέρει την αναίμακτη λατρεία ο «πολυτάλαντος, σεπτός και οιακοστρόφος» Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών. Ένας «Ιεράρχης που εκδαπανάται και που η «ζωή του, το κήρυγμά του, η όλη του ύπαρξη είναι επιστολή Χριστού γινωσκομένη και αναγινωσκομένη» και που μας χαρίζει με τον λόγο του και το βίωμά του ‘’οδόν εν η πορευσόμεθα’’, σημείωσε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ, εκφράζοντας για μία ακόμη φορά την απέραντη ευγνωμοσύνη όλων για την παρουσία του, προκειμένου «να ευλογήσει και να αγιάσει, να δυναμώσει και να χαριτώσει και να ενδυναμώσει όλους μας».
Κατά την διάρκεια του κηρύγματός του ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών, αρχικά ευχαρίστησε για την πρόσκληση τον «Γεραρό, Σεβαστό, σπουδαίο και μεγάλο Ποιμενάρχη», όπως χαρακτηριστικά είπε για τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Πειραιώς κ. Σεραφείμ και για το γεγονός ότι «σήμερα, στην εορτή του Αγίου Πνεύματος, βρισκόμαστε προσκυνητές στον Ιερό Καθεδρικό Ναό της Αγίας Τριάδος. Στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, στο μεγαλύτερο λιμάνι που ενώνει Ανατολή και Δύση, στο λιμάνι της ειρήνης, στο λιμάνι της εργατιάς, στο λιμάνι των κόπων, της προσφοράς. Στο λιμάνι της αλληλεγγύης, στο λιμάνι της αγάπης».
«Σήμερα», συνέχισε ο κ. Συμεών, «δεν εορτάζει μόνο ο ναός στον οποίο βρισκόμαστε και προσκυνούμε και δοξάζουμε και λατρεύουμε τον Θεό. Εορτάζει κάθε άνθρωπος ο οποίος έχει χαριτωθεί να είναι ναός του Αγίου Πνεύματος. Ναός Θεούς Ζώντος».
Σημειώνοντας πως «όλοι κατά το Άγιο Βάπτισμα και κατά το Άγιο Χρίσμα έχουμε λάβει τη σφραγίδα της δωρεάς του Αγίου Πνεύματος», ανέφερε πως σύμφωνα με την διδασκαλία και τους Πατέρες της Εκκλησίας μας «η Χάρις αυτή του Αγίου Πνεύματος είναι μεν ανεξάλειπτη, αλλά προκειμένου να είναι ενεργός, απαιτείται η δική μας αγωνιστική συνδρομή», και συνέχισε: «Το Άγιο Πνεύμα» «δεν ενεργεί μαγικά και αυτόματα στη ζωή μας. Δεν είναι ένα μαγικό κουμπάκι. Δεν είναι μία μηχανιστική ιδιότητα, αλλά είναι μία δυνατότητα σχέσης και κοινωνίας με τον Θεό Πατέρα, με τον Υιό, με το Άγιο Πνεύμα. Είναι η δυνατότητα να ζήσουμε τη ζωή της Αγίας Τριάδος μέσα στη δική μας ζωή. Να γεμίσει Χάρη Θεού και Χάρη Αγίου Πνεύματος η ύπαρξή μας. Αυτό, όμως, προϋποθέτει αγώνα, προϋποθέτει πόθο, προϋποθέτει λαχτάρα, προϋποθέτει αγάπη, προϋποθέτει έρωτα για το Άγιο Πνεύμα. Όποιος δεν αγαπά το Πνεύμα το Άγιο, όποιος δεν ζει με αυτόν τον έρωτα και με αυτήν την λαχτάρα και δεν είναι διατεθειμένος για αυτήν την αγάπη, να υποστεί ταπεινώσεις, να υποστεί θυσίες, να εκτελέσει και να εφαρμόσει το θέλημα του Θεού, τότε δεν μπορεί να κρατήσει ενεργό και ζωντανό το Άγιο Πνεύμα».
Στην συνέχεια ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών, αναφέρθηκε στις αμαρτίες και τα πάθη μας λέγοντας χαρακτηριστικά πως «έρχονται τα ελαττώματά μας, οι αστοχίες μας, οι δυστοκίες μας, οι αρνήσεις μας στο θέλημα του Θεού και – όπως μας λένε οι Πατέρες της Εκκλησίας – σαν ακαθαρσίες, νοητές ακαθαρσίες, έρχονται και αμαυρώνουν το χώρο της καρδιάς. Κρύβουν τη Χάρη του Αγίου Πνεύματος. Δεν αφήνουν το Άγιο Πνεύμα να λειτουργήσει στη ζωή μας» και επεσήμανε: «Φυσικά η Εκκλησία μας, δεν μας εγκαταλείπει έτσι. Δεν μας αφήνει αβοήθητους και απαράκλητους, αλλά μας προσκαλεί μέσα από την μετάνοια να ενεργοποιούμε το Άγιο Πνεύμα στη ζωή μας. Η μετάνοια είναι η δυνατότητα να καθαρίζουμε τον χώρο, να διώχνουμε τις ακαθαρσίες για να λάμπει και πάλι μέσα μας το Άγιο Πνεύμα. Να φανερώνεται το Άγιο Πνεύμα στη ζωή μας ώστε ο λόγος μας, οι σκέψεις μας, οι πράξεις μας, τα συναισθήματά μας, η ζωή μας, η καρδιά μας, τα όνειρά μας, το ‘’είναι’’ μας ολόκληρο, να είναι φωτόμορφο, να φωτίζεται από τον φωτισμό και τη Χάρη του Αγίου Πνεύματος».
«Βλέπουμε με τις πυρκαγιές πόσο ταράζεται η ψυχή μας και βλέπουμε τον τιτάνιο αγώνα που δίνουν οι άντρες και οι γυναίκες του Πυροσβεστικού Σώματος, αλλά και οι εθελοντές που αγαπούν τον περιβάλλον, με μάνικες να ρίξουν νερό, να σβήσουν, να αναχαιτίσουν τη φωτιά», τόνισε στην συνέχεια. «Έτσι χρειάζεται μάνικες και η καρδιά μας όταν γεμίσει με ακαθαρσίες». «Αυτές οι μάνικες, αυτό το νερό το καθαρτικό είναι τα δάκρυα της μετανοίας». «Δάκρυα χρειάζονται αδελφοί μου. Δάκρυα μετανοίας και ευγνωμοσύνης προς τον Θεό. Για να καθαρίσουμε και πάλι το χώρο της καρδιάς μας και να γεμίσει με το Άγιο Πνεύμα, το οποίο είναι Πνεύμα αληθείας, το οποίο είναι Πνεύμα ευθές».
«Οι άνθρωποι έχουμε γίνει καχύποπτοι, έχουμε γίνει φοβικοί. Συνήθως υπάρχουν δεύτερες και τρίτες σκέψεις στο μυαλό μας. Συνήθως υπάρχουν κρυφές ατζέντες και κρυφές σκέψεις και σκοπιμότητες. Φοβούμαστε να είμαστε ευθείς και αυθεντικοί, ακόμη και με τους οικογενείς μας, με τους φίλους μας. Έχει κλονιστεί η εμπιστοσύνη στις σχέσεις μας», είπε σε άλλο σημείο του κηρύγματός το ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών, υπογραμμίζοντας ταυτόχρονα πως «όλα αυτά που ζούμε καθημερινά – η εγκληματικότητα, η παραβατικότητα, η ενδοοικογενειακή βία, η βία μέσα στο σχολείο, μέσα στον εργασιακό χώρο, ο εκφοβισμός, η ταραχή, η σύγχυση που υπάρχει – μαρτυρούν ότι» «εμείς έχουμε εγκαταλείψει το Άγιο Πνεύμα από τη ζωή μας. Και για αυτό μας έχει καταλάβει πνεύμα ταραχής, μας έχει καταλάβει πνεύμα φοβίας, μας έχει καταλάβει πνεύμα άγχους, μας έχει καταλάβει πνεύμα βίας, μας έχει καταλάβει πνεύμα κυριαρχίας, μας έχει καταλάβει πνεύμα επιβολής, μας έχει καταλάβει πνεύμα μοναξιάς, μας έχει καταλάβει πνεύμα φιλαυτίας, ατομοκρατίας, κλεισίματος στον εαυτό μας. Ενώ το Άγιο Πνεύμα είναι Πνεύμα κοινωνίας». «Το Άγιο Πνεύμα είναι πρόκληση και πρόσκληση σε κοινωνία, σε επικοινωνία, σε φιλία, σε αγάπη, σε σχέση. Η Αγία Τριάδα είναι η υποδειγματική κοινότητα προσώπων. Τριών διαφορετικών υποστάσεων, αλλά με μία ουσία, με μία θέληση, με μία ενέργεια».
«Αυτή είναι η ζωή η πραγματικά συμπεριληπτική», τόνισε, συμπληρώνοντας: «Ακούμε πάρα πολλές τέτοιες φούσκες, πάρα πολλά τέτοια μεγάλα λόγια, από ανθρώπους και από συστήματα τα οποία ζουν με τον ελιτισμό και τον ναρκισσισμό. Ζουν σε βάρος των αδυνάτων, ζουν σε βάρος των πτωχών, ζουν σε βάρος αυτών που δεν έχουν τις ίδιες ευκαιρίες πρόσβασης στη ζωή. Και παρά ταύτα τολμούν να μας μιλούν δήθεν για συμπερίληψη, δήθεν για ορατότητα, δήθεν για ανοιχτή κοινωνία». «Η μόνη πραγματικά συμπεριληπτική και ανοιχτή κοινωνία είναι η κοινωνία των Τριών Προσώπων της Αγίας Τριάδος. Και ο μόνος άνθρωπος που πραγματικά μπορεί να ζήσει την αληθινή κοινωνία, την αληθινή αλληλοπεριχώρηση, το ομοούσιον, το ομοδύναμον, το ομότιμον, είναι μονάχα όποιος θέλει να ζήσει τη ζωή της Αγίας Τριάδος και του Αγίου Πνεύματος στην ύπαρξή του, στην καθημερινότητά του».
«Αυτή είναι η πρόταση της Εκκλησίας. Αυτή είναι η πρόκληση της Εκκλησίας. Αυτό είναι το πρόταγμα της Εκκλησίας», πρόσθεσε, επισημαίνοντας παράλληλα πως άνθρωποι με προκατάληψη «βλέπουν την Εκκλησία σαν να είναι ο μπαμπούλας που θέλει να στερήσει από τους ανθρώπους τη ζωή». «Η Εκκλησία δεν έρχεται να ασχοληθεί, σαν τροχονόμος, με το τι δεν πρέπει να κάνουν οι άνθρωποι, αλλά έρχεται να φανερώσει το τι πρέπει να κάνουμε. Έρχεται η Εκκλησία να προτείνει. Πρόταση ζωής απευθύνει και η πρόταση ζωής της Εκκλησίας είναι η πρόταση της αληθινής αγάπης, της κοινωνίας των σχέσεων με υπόδειγμα τη ζωή της Αγίας Τριάδος», υπογράμμισε.
Τέλος, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών, αναφερόμενος σε κάποιους «οι οποίοι θέλουν να ανατρέψουν τα πάντα σε αυτόν εδώ τον τόπο» και «έρχονται και σκαλίζουν θεωρίες οι οποίες είναι ήδη ξεπερασμένες, ήδη αποτυχημένες», έκανε λόγο για το προοίμιο του Συντάγματος, το οποίο, όπως χαρακτηριστικά είπε, είναι ‘’Εις το όνομα της Αγίας, Ομοουσίου, Ζωοποιού και Αδιαίρετου Τριάδος’’.
«Εμφανίζονται κατά καιρούς κάποιοι φωστήρες και λένε ότι πρέπει να φύγει το προοίμιο της Αγίας Τριάδος από το Σύνταγμα, γιατί δεν μπορούν να καταλάβουν ότι οι πρόγονοι μας και οι πατέρες μας, όταν ανέτειλε η ελευθερία σε αυτό το Γένος» «ήξεραν πολύ καλά ότι για να σταθεί ένα νέο Έθνος, ένα νέο Κράτος, χρειάζεται ένα αξιακό υπόβαθρο. Ένα αξιακό κεκτημένο. Χρειάζεται να διακηρύξει στα πέρατα της οικουμένης ότι δεν είναι υπόδουλο σε κανένα σύστημα, σε κανένα ανθρώπινο κατασκεύασμα, σε κανένα μονάρχη, σε κανένα τύραννο αυτού του κόσμου, αλλά η αναφορά του είναι στον Πατέρα, στο Υιό και στο Άγιο Πνεύμα».
Εξήγησε πως οι πρόγονοί μας «που έχυσαν το αίμα τους, και όχι μελάνια πολυτελείας στα σαλόνια της Δύσης, το έχυσαν ‘’υπέρ πίστεως και πατρίδος’’» και «για αυτό η προμετωπίδα του Συντάγματος αποτελεί τη δική μας πρόταση ζωής, ως κοινότητα, ως κοινωνία, ως συλλογικότητα, ως έθνος και ως γένος μέσα στον σύγχρονο κόσμο».
«Είναι πολύ σημαντικό να κατανοήσουμε τις απίστευτες διαστάσεις τις οποίες ανοίγει μπροστά μας η εορτή του Αγίου Πνεύματος στη ζωή της Αγίας Τριάδας, τόσο σε προσωπικό επίπεδο, με τη μετάνοια, τον αγώνα, τον κάματο, τον κόπο, την καθημερινή προσευχή», όσο και «συλλογικά, για να μείνουμε όρθιοι σε αυτή τη λαίλαπα», είπε ολοκληρώνοντας ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών, επισημαίνοντας πως «καλούμεθα, όχι μόνο με λόγια, αλλά κυρίως με τη ζωή μας, με τις επιλογές μας να διακηρύξουμε στα πέρατα ότι η δική μας ατζέντα δεν είναι καμία ατζέντα ελίτ πολυτελείας, αλλά είναι η ατζέντα του Αγίου Πνεύματος. Η δική μας η ατζέντα είναι ο Πατήρ, ο Υιός και το Άγιο Πνεύμα, η Παναγία Τριάς η οποία θα μας οδηγεί, θα μας καθοδηγεί, θα μας δείχνει το δρόμο».
Ακολούθησε η λιτάνευση της Ιεράς Εικόνος στους κεντρικούς δρόμους της πόλεως του Πειραιά.
Δείτε φωτογραφικό υλικό από την Ακολουθία του Εσπερινού ΕΔΩ και από τη Θεία Λειτουργία ΕΔΩ.